Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015

Η ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ


"ΑΧΙΛΛΕΑΣ" ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΥ 
 Η" Ασπίδα του Αχιλλέα" είναι η ασπίδα που χρησιμοποίησε ο Αχιλλέας για να πολεμήσει τον Έκτορα που περιγράφεται σ'ενα απόσπασμα της Ιλιάδας του Ομήρου στη Ραψωδία Σ'
 στίχους 478-608
Η ασπίδα είναι στρογγυλή κι η εξωτερική της επιφάνεια σκεπασμένη με εικόνες από χρυσάφι, ασήμι και άλλα πολύτιμα υλικά, χωρισμένες σε πέντε ομόκεντρους κύκλους. Στον πρώτο κύκλο ο Ήφαιστος «βάζει τη γης, βάζει τη θάλασσα, βάζει τα ουράνια απάνω, βάζει τον ήλιο τον ακούραστο, τ’ ολόγιομο φεγγάρι, κι' όλα τ' αστέρια, ως στεφανώνουνε τον ουρανό…».Ο δεύτερος από μέσα κύκλος παριστάνει δύο πολιτείες, τη μία σε περίοδο ειρήνης και την άλλη σε περίοδο πολέμου. Η πρώτη παράσταση είναι χωρισμένη σε δυο εικόνες: από τη μια έχουμε δυο άντρες που δικάζονται στην αγορά και από την άλλη έναν γάμο. Στον τρίτο κύκλο βλέπουμε ζευγολάτες που οργώνουν, εργάτες που θερίζουν και κοπέλες και παλικάρια που τρυγούν.Ο τέταρτος κύκλος παριστάνει από τη μια βόδια και πρόβατα που βόσκουν ήρεμα και από την άλλη μια ξαφνική επίθεση λιονταριών στα βόδια. Τέλος στον πέμπτο κύκλο ο Ήφαιστος σφυρηλατεί μια σκηνή χορού. Όλες αυτές οι σκηνές της γης αγκαλιάζονται από τον τελευταίο κύκλο, που παριστάνει τον Ωκεανό, γιατί για τους αρχαίους Έλληνες ο Ωκεανός ήταν ένα φαρδύ ποτάμι πού έζωνε τη γη ολόκληρη.


ΑΠΟΠΕΙΡΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ  ΤΗΣ ΑΣΠΙΔΑΣ  ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ  ΤΕΧΝΗ
Παρατηρούμε και περιγράφουμε  τις ασπίδες  στην σύγχρονη τέχνη και βλέπουμε πως σχηματίζεται διαφορετικά στη φαντασία του κάθε αναγνώστη η περιγραφή του Ομήρου .



"Ασπίδα του Αχιλλέα" του Τάκη Κατσουλίδη  


Η "Ασπίδα του Αχιλλέα" του Spencer Finch
μέτρησε το φως στην Τροία γιατι το φως είναι το  μόνο που δεν άλλαξε απο την εποχή του
 Ομήρου.Χρησιμοποιεί χρώματα και φίλτρα  για να πετύχει το ίδιο φώς που μέτρησε στην Τροία.
προσθέτοντας ρίγες σε  λαμπτήρες φθορισμού  σε 7 χρώματα που ακτινοβολούν και σχηματίζεται ένα φωτεινό μοτίβο στον τοιχο.



και η  "Ασπίδα  του Αχιλλέα" αφηρημένης τέχνης του Cy Twobly
































Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2015

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ

Γνωρίσαμε τις δύο κυρίες απο το βιβλίο "η κυρά Δημοκρατία" της Κωνσταντίνας Αρμενιάκου"και φτιάξαμε τα φορέματα  τους με τον δικό μας τρόπο!(κολάζ +ζωγραφική)

Το  φύλλο εργασίας  απο το  αγαπημένο    nipiagogosapotapente.blogspot.gr/
Ευχαριστούμε πολύ Φαίη!


Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2015

"Ο ΣΠΟΡΕΑΣ "ΤΟΥ VINCENT VAN GOGH


Tο 1888 ο Βίνσεντ Βαν Γκόγκ  ζωγραφίζει μια σειρά απο πίνακες μιας μοναχικής φιγούρας να κινείται σ'ενα οργωμένο χωράφι  να  σπέρνει.Ο  πραγματικός πρωταγωνιστής των έργων με τιτλο "The Sower"είναι ο ήλιος στον ορίζοντα.Ένας τεράστιος φωτεινός δίσκος που πλημμυρίζει με φώς τον ουρανό.Τα χρώματα ειναι τόσο έντονα  και κυριαρχούν τα  συμπληρωματικά χρώματα ανεστραμένα.Κίτρινο πορτοκαλί στον ουρανό και βιολετί  στη γή

"The Sower " Ιούνιος 1888

"The Sower" "Νοέμβρης 1888

ΤΑ ΕΡΓΑ ΜΑΣ

Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2015

Ο ΗΛΙΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ ΤΟΥ Ν.ΓΙΑΛΟΥΡΗ

Με αφορμή την επέτειο της 11ης Νοεμβρίου1912  ( απελευθέρωση της Χίου  απο τους Τούρκους)θυμηθήκαμε  τον Χιώτη ζωγράφο Νίκο Γιαλούρη  παλιές αναρτήσεις   εδώ


 και ζωγραφίσαμε ήλιους και φεγγάρια με θερμά και ψυχρά χρώματα





Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2015

ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ ΚΑΙ 5 ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ




JOHN SLOANE 

      Θα παρατηρήσουμε θα περιγράψουμε θα αισθανθούμε, θα φανταστούμε, θα συζητήσουμε,θα μοιραστούμε,θα σχεδιάσουμε και θα δημιουργήσουμε)

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΕΝΑ ΠΙΝΑΚΑ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ
 (ακοής ,όσφρησης,αφής και γεύσης)
Παρατήρηση του πίνακα
Περιγραφή  (Ερωτήσεις για τη διερεύνηση του πίνακα)
Τι βλέπεις;Τι μπορεί να είναι εδώ;Eχεις πάει σε κάποιο μέρος ίδιο;Που   μπορεί να βρίσκεται;Ποια χρώματα  αναγνωρίζεις; Ποιά ώρα της ημέρας νομίζεις ότι είναι;ποια εποχή;Πώς το κατάλαβες; Ποιά ζώα; Ποιά λαχανικά και φρούτα  αναγνωρίζεις; 
   Ας  κάνουμε μία βόλτα στον πίνακα χρησιμοποιώντας την φαντασία μας!
JOHN SLOANE "Market Day"
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες/4. Σε κάθε ομάδα δίνεται μία αίσθηση.
 Ομαδα 1η :τι θα μπορούσες ν’ακούσεις; 
 Ομάδα 2η :τι θα μπορούσες να μυρίσεις;
 Ομάδα 3η : τι υφές θα μπορούσες  να αισθανθείς; 
 Ομαδα 4η:τι θα μπορούσες να γευθείς;
( Κάθε ομάδα αναζητά  μία απο τις 4 αισθήσεις) 
Η  ομάδα βρίσκει τα στοιχεία που αντιστοιχούν στη αίσθηση που ζητήθηκε.Κάθε παιδί επιλέγει ένα διαφορετικό στοιχείο από αυτά που βρήκε η ομάδα του και τοποθετεί την έγχρωμη εικόνα  στο ασπόμαυρο αντίγραφο του πίνακα.
Μετα ζωγραφίζουν και το ανάλογο σκίτσο.
Θα σχηματιστεί ένα προσωρινό κολάζ δίνοντας μια οπτική εικόνα της εμπειρίας των αισθήσεων του πίνακα.
Τι μυρίζω;(ΟΣΦΡΗΣΗ)
Τα λουλούδια  -χρυσάνθεμα 
τις κολοκύθες ,τα μήλα,τα σταφύλια και το υγρό χώμα 


Tι ακούω ;(ΑΚΟΗ)
Το θρόισμα των φύλλων,τα παραθυρόφυλλα  να τρίζουν, 
τον ήχο της άμαξας,τους  περίεργους ήχους του σκύλου που κοιμάται και τον  ήχο της ανάσας του αλόγου


Tι αγγίζω; Ποιες υφές νοιώθω;(ΑΦΗ)
 Της κολοκύθας ,των φρούτων,του σκύλου το τρίχωμα,την χαίτη του αλόγου,του κορμού του δέντρου ,της  επιφάνειας της πόρτας και των παραθυρόφυλλων.

Tι γεύομαι;(ΓΕΥΣΗ)
Τα μήλα και τα σταφύλια και τις μαρμελάδες στα  ράφια  του μανάβικου 


Αφου ολοκληρώσουν το σχέδιο το μοιράζονται με όλη την ομάδα (τι θα μπορούσαν  να δούν,  να μυρίσουν, να γευτούν, να ακούσουν  και  ποιες υφές   θα νοιώσουν)

Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να συζητήσουν (Βοηθούνται με ερωτήσεις)
Συγκρίνουν και αντιπαραβάλλουν το κολάζ με το έργο. 

ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ







τα φύλλα να  αλλαζουν χρώμα  και να πέφτουν στη γή,
γκρίζο ουρανό και σύννεφα. 
την βροχή στην ομπρέλα μου ,τον αέρα που φυσσά  και το θρόισμα των φύλλων
τα φρούτα του φθινοπώρου, τα κάστανα  και τα γλυκά που ψήνει  η μαμά στο σπίτι.
τα φθινοπωρινά φρούτα  τις μαρμελάδες και τις μηλόπιτες της μαμάς
 και νοιώθω τις υφές των ξερών  φύλλων,νοιώθω τις σταγόνες της βροχής

 ΤΟ ΖΑΡΙ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ 
Η ιδέα απο  εδώ
ευχαριστώ πολύ !

   ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟΥ
 ΚΑΙ  ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ









Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015

ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ

Ο ΦΛΕΤΣΕΡ ΚΑΙ ΤΑ ΦΥΛΛΑ ΠΟΥ ΕΠΕΦΤΑΝ.

Ενα πολύ γλυκό φθινοπωρινό παραμύθι  της  Julia Rawlinson    
https://www.youtube.com/watch?v=N_QjRGuORnM  Eίναι  το πρώτο Φθινόπωρο του Φλέτσερ!
Όλα γύρω του φαίνονται  αλλοιώτικα ,όλα αλλάζουν το πράσινο χρώμα του δάσους ξεθωριάζει  και γίνεται  σκονισμένο χρυσαφί.Το αγαπημένο του δέντρο  μέρα με την μέρα απο καταπράσινο γίνεται ξερό και μαραμένο.
Ο  Φλέτσερ ανησυχεί  και η μητέρα του τον καθησυχάζει!Μην ανησυχείς είναι μόνο Φθινόπωρο!  Το μικρό αλεπουδάκι προσπαθεί  γενναία να σώσει τα φύλλα που παρασύρονται απο τον αέρα.Τα αλλα ζώα  του δάσους δεν ανησυχούν!
Προετοιμάζονται για τον χειμώνα..
 Ποιές ειναι οι 4 εποχές;
 Πως είναι ο καιρός  το φθινόπωρο  / χειμώνα / άνοιξη / καλοκαίρι;
 Τι συμβαίνει στο δάσος  το φθινόπωρο  / χειμώνα / άνοιξη / καλοκαίρι;
Τι κάνουν τα ζώα το φθινόπωρο / χειμώνα / άνοιξη / καλοκαίρι;
 Ποιές αλλαγές της φύσης βλέπει ο Φλετσερ  στην αρχή του φθινοπώρου; Πώς νοιώθει;Πως αισθανεται οταν τελειωνει ο χειμώνας;
Επέκταση της ιστορίας  με την Άνοιξη
( πως θα είναι το δάσος  την Άνοιξη;)
Eίδαμε το καταπληκτικό video  του φωτογράφου   Samuel Orr
ΑΛΛΑΓΗ ΕΠΟΧΩΝ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ
Moυσικοκινητικό παιχνίδι
Ακούμε το φθινόπωρο του  Σταμάτη Σπανουδάκη
Χωριζόμαστε σε ομάδες  και γινόμαστε δέντρα και φύλλα.Τα δέντρα λικνίζονται με το φύσημα του αέρα  και τα φύλλα ξεκολλούν απο τα κλαδιά , στροβιλίζονται και σιγά σιγά πέφτουν κάτω  στο έδαφος 

ΒΙΒΛΙΑΡΑΚΙΑ ΜΕ ΧΑΡΤΟΔΙΠΛΩΤΙΚΗ
    4 εποχές στο δάσος.
                   
   Σελίδες του φθινοπώρου

Το εξώφυλλο με το δέντρο των 4  εποχών

  ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ (ΧΡΩΜΑΤΙΣΕ-ΣΥΜΒΟΛΙΣΕ- ΖΩΓΡΑΦΙΣΕ) 

           
 ΦΥΛΛΑ  ZENTANGLE ART
η ιδέα με τα φύλλα   εδώ  Thank you!
το  παραμύθι το γνώρισα απο  http://nipiagogosnotes.blogspot.gr/
Ευχαριστούμε πολύ Έλση!