Τρίτη, 29 Οκτωβρίου 2013

ΦΕΡΝΑΝΤ ΛΕΖΕ " ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΦΙΓΟΥΡΕΣ"


ΦΕΡΝΑΝΤ ΛΕΖΕ(1881-1955)
Γάλλος ζωγράφος ,γλύπτης και σκηνοθέτης.Ξεκίνησε απο τον κυβισμό και θεωρείται προδρομος της Πόπ Αρτ.Γοητευμένος απο τον φουτουρισμό , την τεχνολογία , τις μηχανές ανέπτυξε δικό του στύλ και συνδύασε  στοιχεία και των δυο κινήσεων..Ζωγράφος της σύγχρονης αστικής ζωής. Απεικονίζει ανθρώπινες φιγούρες   ή αφηρημένα σχήματα σε δράση , για να μεταδώσει την κίνηση της καθημερινής ζωής.Τα έργα του διαφέρουν απο τα έργα των άλλων κυβιστών,  χρησιμοποιούσε βασικά χρώματα αντί μονόχρωμης παλέτας .

"Les grands ploguers noirs "FERNAND LEGER 
ΘΕΜΑ :'ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΑΣ"
Ο πίνακας του Λεζέ με τις χρωματιστές ανθρώπινες φιγούρες , ήταν η αφορμή να παίξουμε με το σώμα μας ,να κινηθούμε στο χώρο ,να  γνωρίσουμε τις διάφορες στάσεις  που μπορει να πάρει το σώμα μας,να κάνουμε το περίγραμμα του σώματος μας και να δημιουργήσουμε ένα πίνακα σαν του Φερνάντ Λεζέ.
Παρουσίαση του πίνακα , δόθηκαν πληροφορίες για τον πίνακα και τον ζωγράφο.
Παρατήρηση του πίνακα. 
Τί βλέπουμε ;οι άνθρωποι είναι ίδιοι μεταξύ τους; σε τι διαφέρουν ;τι στάσεις έχει το σώμα τους;τί κάνουν  ;ποιά χρώματα χρησιμοποιεί  ο ζωγράφος;
Θα μπορούσε ο πίνακας αυτός να είναι πίνακας κάποιου άλλου ζωγράφου;
Ποιόν ζωγράφο σας θυμίζουν οι άνθρωποι του Λεζέ;
Διαλέξαμε στάσεις ανθρώπων και τις δείξαμε με το σώμα μας.
Χρησιμοποίησα κάποιες ιδέες απο το  βιβλίο"Γνωρίζω το σώμα μου μέσα απο την τέχνη"  της   Κατερίνας Ανωγιαννάκη κάναμε τους αυτοσχεδιασμούς και τα παιχνίδια που προτείνει .

ΤΟ ΕΡΓΟ ΜΑΣ (Ομαδική εργασία)
Σε χαρτί του μέτρου κάναμε με μαρκαδόρο το περίγραμμα του σώματος μας .Βάψαμε(με σφουγγάρι + τέμπερα)  τις  φιγούρες μας, με το  αγαπημένο μας χρώμα...
  Έτοιμο το έργο μας !

                                              (Μέρη της ομαδικής εργασίας)







Παρασκευή, 25 Οκτωβρίου 2013

ΕΝΤΒΑΡΤ ΜΟΥΝΚ - ΚΡΑΥΓΗ

ΕΝΤΒΑΡΝΤ  ΜΟΥΝΚ(1863-1944)Νορβηγός,   εξπρεσιονιστής  ζωγράφος .

Στα έργα του αποτυπώνεται η συναισθηματική ζωή του ανθρώπου στον έρωτα και στον θάνατο.
Δημιουργός της διάσημης "κραυγής" .Αρχικός γερμανικός τίτλος του έργου "Der Schrei der Natur"( Ο λυγμός της φύσης).
Σε μια σελίδα στο ημερολόγιο του,περιγράφει την  έμπνευση του για τον αρχικό πίνακα:
"Περπατούσα σ'ενα μονοπάτι με δυό φίλους -ο ήλιος έπεφτε - ξαφνικά  ο ουρανός έγινε κόκκινος σαν αίμα - σταμάτησα νοιώθοντας εξαντλημένος  και στηρίχτηκα στον φράχτη-αίμα και γλώσσες φωτιάς
πάνω απο  το  μαύρο-μπλέ φιόρδ και την πόλη -οι φίλοι μου προχώρησαν ,κι εγώ έμεινα εκεί τρέμοντας απο την αγωνία - και ένοιωσα ένα ατέλειωτο ουρλιαχτό να διαπερνά τη φύση"
http://el.wikipedia.org 


"ΚΡΑΥΓΗ "   ΕΝΤΒΑΡΝΤ   ΜΟΥΝΚ
Ο πίνακας "κραυγή" αφορμή   για να ασχοληθούμε  με τα συναισθήματα και κυρίως με τον φόβο.
Τί μας φοβίζει και πώς αντιδρούμε όταν νοιώθουμε φόβο.
Εκφράσαμε  τους  φόβους  μας ,αναφερθήκαμε στις εμπειρίες και πως αντιδράσαμε όταν φοβηθήκαμε! Κάποιοι δεν φοβήθηκαν ποτέ!!!   είναι γενναίοι  και  δεν φοβούνται τίποτα !!!
Παρουσίαση του πίνακα .
Ποιός είναι ο πίνακας και ποιός είναι ο ζωγράφος .
Ποιά ήταν η έμπνευση του για να δημιουργήσει  αυτό το έργο.
Στην αρχή δόθηκαν κάποιες πληροφορίες και στη συνέχεια παρατηρήσαμε τον πίνακα, (βοηθώντας τα παιδιά με ερωτήσεις) να  ανακαλύψουμε τις λεπτομέρειες του πίνακα  και το συναίσθημα που μας προκαλεί.
Εστιάσαμε στην κεντρική φιγούρα .
Που βρίσκεται;που έχει τα χέρια του; Γιατί ανοίγει τόσο πολύ το στόμα του;Μήπως φωνάζει; Γιατί φωνάζει ;
Τί είδε;Πως νοιώθει ;
Εσύ πώς κάνεις όταν φοβάσαι ; Μπορείς να μας δείξεις;
Υπάρχουν άλλα πρόσωπα στον πίνακα; Ποιοί είναι ;Τί  κάνουν ; Γιατί βρίσκονται εκεί;
Εσύ όταν φοβάσαι θέλεις παρέα ;
Μιλήσαμε  για τα χρώματα του πίνακα και γιατί χρησιμοποιεί αυτά τα χρώματα ο ζωγράφος;
Παρατηρήσαμε τίς γραμμές του πίνακα   και τις ακολουθήσαμε.
Είδαμε το πρόσωπο μας στον καθρέφτη με την έκφραση φόβου.Παρατηρήσαμε τις αλλαγές στο πρόσωπo  μας, όταν φοβόμαστε.
Ζωγραφίσαμε " κραυγάζοντας" ΟΧΙ στον πόλεμο.
(με νερομπογιές)




Κραυγή...  με φωτομοντάζ











Τρίτη, 22 Οκτωβρίου 2013

ΓΚΟΥΕΡΝΙΚΑ -PABLO PICASSO

ΓΚΟΥΕΡΝΙΚΑ  -PABLO PICASSO
Στις 28 Απριλίου το 1937 η κωμόπολη Γκέρνικα ή Γκουέρνικα της χώρας των Βάσκων,   βομβαρδίστηκε  απο Γερμανούς πιλότους της αεροπορίας των εθνικιστών.Στον βομβαρδισμό σκοτώθηκαν 1650 άνθρωποι και  ισοπεδώθηκε το 70% της πόλης  με 32 τόνους εκρηκτικά.Ο  Πικάσο συγκλονισμένος απο αυτό το γεγονός και με παραγγελία της Ισπανικής Δημοκρατικής Κυβέρνησης για την Διεθνή έκθεση του Παρισιού το 1937, αρχίζει να ζωγραφίζει την" Γκουέρνικα" .Οι εργασίες ξεκινούν την 1η Μαϊου ,όπου ζωγραφίζει 6 σκίτσα σε μιά μέρα και ολοκληρώνονται μετα απο 34 ημέρες.Είναι μεγάλη τοιχογραφία(3,47 x 7,77). Κυρίαρχες μορφές του έργου ένας ταύρος ,  ενα  πληγωμένο άλογο με διαμελισμένα κορμιά και 4 γυναίκες  που ουρλιάζουν κρατώντας νεκρά μωρά.Πειραματίστηκε με το χρώμα και κατέληξε
στο ασπρόμαυρο και αποχρώσεις του γκρί , καθώς θεώρησε ότι  ετσι δίνει μεγαλύτερη ένταση  στο θέμα. Όταν πρωτοεμφανίστηκε ο πίνακας, οι αντιδράσεις ήταν μάλλον αρνητικές.
Οταν ο Φράνκο κατέλαβε την εξουσία και με το ξέσπασμα του Β'Παγκοσμίου Πολέμου ,  το έργο για να μην καταστραφεί , φυγαδεύτηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης  για πολλά χρόνια .Επέστρεψε στην Ισπανία με την αποκατάσταση της Δημοκρατίας . http://el.wikipedia.org



Η Γκουέρνικα στο Νηπιαγωγείο.
Σκοπός: Να κατανοήσουν τα παιδιά τη" Γκουέρνικα" ως ένα αντιπολεμικό έργο και  τον λόγο της δημιουργίας του.
Πρίν παρουσιάσω τον πίνακα(στις πρωινές δραστηριότητες ) έδωσα στα παιδιά  τις κυρίαρχες φιγούρες του έργου :ένα ταύρο ,ένα άλογο  4 γυναίκες και έναν άντρα νεκρό , να κάνουν τα  περιγράμματα  και να ζωγραφίσουν μάτια, στόμα ,δόντια .Επίσης και τα περιγράμματα των χεριών  και των ποδιών τους
Ηθελαν να μάθουν τι θα τα κάνουμε όλα  αυτά ;  κολάζ ; παιχνίδι ;  Ποιό ζωγράφο θα γνωρίσουμε σήμερα; Εκπληξη!
Στη συνέχεια τους παρουσίασα κομμάτια του πίνακα και φτιάξαμε μια ιστορία








Χρησιμοποίησα  κάποιες ιδέες  από τα  ιστολόγια
 http://pythagoreionip.blogspot.gr  και http://haroumenesfatsoules.blogspot.gr/ 
Ενώσαμε όλα τα κομμάτια και προσπαθήσαμε να βρούμε τα κοινά στοιχεία στις ιστορίες μας.
Παρουσίαση ολόκληρου του πίνακα .
Ποιος είναι ο ζωγράφος;
Πώς ονομάζεται ο πίνακας,
Τί είναι  Γκουέρνικα; τι έγινε στην πόλη Γκουέρνικα;
Στην αρχή δόθηκαν κάποιες πληροφορίες και μετά περάσαμε στις  ερωτήσεις.
Τί βλέπουμε  στον πίνακα;
Ποια είναι τα χρώματα ;γιατί  χρησιμοποιεί ο ζωγράφος μόνο αυτά τα χρώματα;
Ποιά  σχήματα  βλέπουμε ;
Πως είναι τα πρόσωπα,γιατί κραυγάζουν ; πως νοιώθουν;
Γιατί είναι δυστυχισμένοι ;
Γιατί χλιμιντρίζει το άλογο ;γιατί πονάει;
Πως θα νιώθαμε  αν ζούσαμε  στην πόλη του πίνακα;
Συζήτηση για την λάμπα του πίνακα,τι θέλει να δείξει ο ζωγράφος;γιατί την χρησιμοποίησε;
για την ολυμπιακή φλόγα, τους Ολυμπιακούς Αγώνες που γινόταν στην αρχαία Ελλάδα και σταματούσαν οι πόλεμοι. για τον πόλεμο ,τον φασισμό, την Ειρήνη και την Δημοκρατία.
είδαμε το παρακάτω  3d video
Αναπαραστήσαμε με το σώμα μας κάποια κομμάτια του πίνακα .
Συνθέσαμε  τον δικό μας πίνακα (ομαδική εργασία)
Τίτλος"ο κακός ο πόλεμος"
     
   ( Μέρη της ομαδικής  εργασίας )

                     

                                                                    puzzle 


ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ (ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ)

Η Γκουέρνικα του Π.Πικάσο με τα μάτια των παιδιών

GUERNICA 3D
 



           

             







Παρασκευή, 18 Οκτωβρίου 2013

ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΚΥΚΛΟΥΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙ ΚΑΝΤΙΝΣΚΥ


                
  ΒΑΣΙΛΙ   ΚΑΝΤΙΝΣΚΙ(1866-1944)
  Ρώσσος ζωγράφος και θεωρητικός της τέχνης.θεωρείται ένας απο τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα και ένας απο τους πρωτοπόρους της  αποκαλούμενης αφηρημένης τέχνης."  Οι μεγάλοι μου  πίνακες γεννιούνται σιγά σιγά μέσα στην καρδιά μου";έλεγε ο Βασίλι  Καντινσκι.  Έπαιζε με τα χρώματα και τις φόρμες σαν ,να ήταν νότες. Συμφοιτητής του Paul Klee , πήρε το δίπλωμα του απο τη σχολή  του Μονάχου.  Δίδαξε στη σχολή Bauhaus   και ανέλαβε τα εργαστήρια τοιχογραφίας.  Με τον ζωγράφο Φράντς Μαρκ ίδρυσαν την ομάδα "Der Blaue  Reiter", (ο γαλάζιος καβαλλάρης) δανειζόμενοι το όνομα απο έναν πίνακα του, που είχε ζωγραφίσει  το 1903.                  


To video  μας δείχνει πως μπορούμε να ζωγραφίσουμε  τους   ομόκεντρους κύκλους
  του Βασίλι  Καντίνσκυ.
ΤΑ ΕΡΓΑ ΜΑΣ...
Πειραματιζόμαστε  με χρώματα και συναισθήματα χρησιμοποιώντας λαδοπαστέλ.






ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Mια ασπρόμαυρη πόλη με πολύχρωμο ουρανό
(με ομόκεντρους  κύκλους  του W.Kandinsky) 
                                                           H Iδέα απο εδώ
                              

Τρίτη, 15 Οκτωβρίου 2013

ΓΚΑΜΠΡΙΕΛΕ ΜΙΝΤΕΡ

 Γκαμπριέλε  Μίντερ(1887-1962)


Γερμανίδα  expresionist  ζωγράφος ,σύντροφος του Βασίλι Καντίνσκυ

http://www.youtube.com/watch?v=4cvrppvY5yc

                       
                              " Βαρκάδα" Γκαμπριέλε  Μιντερ
Παρατήρηση του πίνακα ,συζήτηση (θέμα ,τιτλο ,χρώματα , για την ζωγράφο και τον τροπο που ζωγράφιζε).
Αναπαράσταση του πίνακα .
Αναδημιουργία του πίνακα με κολάζ και ζωγραφική .
Ας προσπαθήσουμε να αναδημιουργήσουμε τον πίνακα .τι χρώματα θα χρησιμοποιήσουμε;
πόσα άτομα θα πάνε βαρκάδα;
 πως  θα ζωγραφίσουμε τη θάλασσα; θα είναι ήρεμη ή αγριεμένη;
είναι πρωί ;μεσημέρι;απόγευμα;ή νύχτα ;
τι φόντο θα βάλουμε;τι ρούχα θα φοράνε; συζητήσαμε και καταλήξαμε να χρησιμοποιήσουμε λαδοπαστελ για το  φόντο και(χρωματιστά χαρτόνια) κολάζ για τα βουνά ,την βάρκα και τα πρόσωπα.

                                           ΤΑ ΕΡΓΑ ΜΑΣ!







                                          συνεχίζουμε με τα έργα της Γκαμπριέλε Μιντερ

                                          ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ          
                                          LANDESCAPE
  Πριν την αναδημιουργία του πίνακα προηγείται παρουσίαση,συζήτηση, τι αισθήματα τους   προκαλει  ο κάθε πίνακας και γενικά η διαδικασία για να γνωρίσουν τα παιδιά το  έργο , τον καλλιτέχνη και να εκφραστούν μέσα απο την τέχνη.             
                              TA EΡΓΑ  ΜΑΣ...
 Αναδημιουργία του έργου(λαδοπαστελ)
   1ο βήμα
 Χωρίζουμε το φύλλο μας σε 3 μέρη. Τραβάμε την πρώτη γραμμή (χρησιμοποιούμε τη    τελεία που πάει βόλτα -σαν παιχνίδι, απο την μια ακρη του φύλλου ως  την άλλη άκρη ( στο 1/3 φτιάχνουμε το έδαφος
 2ο βήμα
 Μία τελεία απο αριστερα  και μία  τελεία  απο  δεξιά πάνε βόλτα και συναντιώνται  κάπου στο  μέσον.Κάποια περπατάει γρήγορα και φτάνει νωρίτερα ,η άλλη καθυστερεί ...λίγο! Ετσι σχεδιάζουμε τα χαμηλά βουνά.
 3ο βήμα
 Μία  αλλη  τελεία  στέκεται  πάνω απο το σημείο, που συναντήθηκαν οι κουκίδες που πήγαν  βόλτα στα χαμηλά βουνά. Τις βλέπει και θέλει να κατέβει κάτω να συναντήσει τις φίλες της( τις τελείες).  Σκέφτεται, απο ποιο δρόμο να κατέβει; Αποφασίζει και  κατεβαινει ,δεν τις βρίσκει και γυρνάει πίσω ,όπου συναντά μια παλιά της φίλη τελεία ,  που της άρεσαν τα ψηλά βουνά, γιατι ; είχε  ήλιο. Γίνονται και τα ψηλά βουνά !
 4ο βήμα 
 Ζωγραφίζουμε  τα δέντρα ...όπως η Γκαμπριέλε  Μίντερ και χρησιμοποιούμε τα ίδια τα χρώματα γιατί μας άρέσουν τα φθινοπωρινά χρώματα. Εκεί που έχει ήλιο χρησιμοποιούμε ανοιχτά χρώματα και στη σκιά σκούρα χρώματα.
 5ο βήμα
Φτιάχνουμε  τον ουρανό και έτοιμο το τοπίο!



  Στο 2ο πίνακα δουλεύουμε με τις τελείες πάλι που πάνε βόλτα. Χωρίζουμε το φύλλο σε 3 μερη.Ακολουθούμε περίπου την ίδια διαδικασία: Φτιάχνουμε μια καινούργια ιστορία με τις τελείες και ολοκληρώνουμε τον πίνακα σαν παιχνίδι. (Την επόμενη μέρα στις ελεύθερες δραστηριότητες χρησιμοποιούν  στοιχεία απο τους πίνακες που ζωγραφίσαμε!)
























Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου 2013

ΔΕΝΤΡΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ



                              " O προάγγελος του φθινοπώρου  " Paul  Klee
                                    "  To Δέντρο της ζωής "Gustav Klimt
                                δύο διάσημοι  πίνακες  με κοινό στοιχείο  "το δέντρο"
Παρατηρήσαμε προσεκτικά τους πίνακες  και  τους συγκρίναμε.Είδαμε  οτι το δέντρο του Πωλ Κλεε είναι σαν και τα δικά μας ενώ του G.Kλίμτ είναι με κλαδιά  σαν σαλιγκάρια!Απο  τα χρώματα των φύλλων μαντεύουμε την εποχή.Το ένα δεντρο  φυτρωσε στο χώμα ,ποιό ; το άλλο φύτρωσε στον ουρανό ;στη θάλασσα ; η το φυλάκισε κάποιος; Στον ένα  πίνακα το δέντρο νοιώθει μοναξιά; πως το καταλαβαίνεις;τι νομίζεις ότι θα ήθελε να κάνει το δέντρο ;να μεγαλώσει να ταξιδέψει;(ιδέα απο το αγαπημένο βιβλίο της  Κατερίνας Ανωγιανάκη "ένα δέντρο με τίς 4 εποχές του χρόνου."
                                  Τα έργα μας !...(με τέμπερα)
                                    to Φθινοπωρινό δέντρο  όπως ...το δέντρο του Paul Klee!






                              και τα δέντρα όπως ..."το δέντρο ζωής" του Gustav klimt !
(με λαδοπαστέλ)




     
                                                     

                                               

ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΑ  ΦΥΛΛΑ
Ομαδική Εργασία (κολάζ)
την ιδέα την βρήκαμε εδώ